Sunday 16 December 2012

Music is Something.

aku sangat sukakan muzik. dalam keadaan resah atau marah, atau apa saja perasaan aku ketika itu, tapi bila dengar muzik, aku ada rasa feel yang lain. aku ni jenis yg suka berangan. daydreamer orang putih kata. bagilah apa lagu pon, apa saja muzik yg aku dengar, tak kira genre lagu rock, techno, balada, RnB, hip hop lagu omputih, korea, melayu, jepun semua la. time dengar lagu2 tu semua, time tu dalam pemikiran aku ni akan tercipta satu situasi atau pon jalan cerita atau pon sebuah muzik video untuk satu2 lagu tu. idea2 yg entah darimana datang dengan sendirinya.

biasanya kalau lagu sedih, dalam otak aku ni, aku buat satu jalan cerita tentang lagu sedih tu. misalnya lagu Mermaid oleh Yuna, lagu tu mengikut tafsiran aku, ianya tentang pengembaraan seorang budak perempuan(mungkin Yuna merujuk pada dirinya sendiri, mungkin) yang penuh ranjau duri di tempat orang ingin mengejar cita2nya di tempat orang. dan berniat untuk pulang ke tanah air sendiri, meminta dibelas kasih oleh kaumnya sendiri, di tempatnya sendiri. guess what? aku 'mensituasikan' diri sendiri dengan jalan cerita yg aku cipta sesuai dengan lirik yg dimaksudkan di dalam lagu tu. pelik kan? tapi begitulah muzik memberi impak atau sesuatu yg hebat pada aku. maklumlah, aku sukakan seni. :)

kalau lagu techno pulak, aku suka membayangkan diri aku berada di kononnya satu studio, yang di design dengan futuristic style, pakaian aku pon futuristic, stylish. konon aku yang menyanyikan lagu techno tu, tak pon kadang2 aku bayangkan aku ni deejay yang putarkan muzik tu. freak gila aku. Haha.

lagu rock plak, aku dengar lagu rock ni time2 aku nak marah atau berdendam ke nak lepas stress ke, lepas dengar mesti lega. aku selalu gak bayangkan aku jadi vocalist rock band. cis! hahhahh. sambil2 ayun kepala, pergh! gila lepas doe stress.

lagu hip hop plak, biasanya aku bayangkan aku ni hip hop dancer, well. seriously, i can dance. tapi aku tak tunjuk sangat aku ni pandai dance, mana boleh pompuan pakai tudung terhenjut-henjut2, berjoget sana sini. buat malu je. ahah. so, aku just bayangkan yang aku ni hip hop dancer bila aku dengar lagu2 hip hop ni, dalam kepala aku ni konon aku dance mengikut rentak lagu hip hop tersebut  dengan lincah sekali. aku bayangkan aku pakai pakaian ala2 hip hop masa tu. haha, gila. tapi lagu eminem dengan outlandish ni aku layan lain sikit. sebab lagu dia bukan semata2 lagu hip hop untuk dance, dia lagu yg penuh makna. ada maksud tersendiri. so, aku bayangkan situasi yg sama dengan maksud lirik dia tula. hehe

tapi kan, aku rasa lagu yang paling pelik dan buat aku lebih terawang-awangan ialah lagu2 seperti Nocturne oleh Secret Garden dan lagu2 yg sejenis dengannya. boleh cari di youtube. lagu ni buat aku bayangkan aku berada di alam lain, jauh dari dunia sebenar. alam fantasi yang benar2 fantasi, yang macam dalam The Lord of the Ring tu. yang tempat tinggal elves tu. aku bayangkan aku berada di dunia2 indah macam tula. aku biasanya dengar lagu tu time sedih2, kecewa dengan sesuatu perkara yg berlaku dalam realiti, so ini cara aku escape la kiranya. aku memang seorang yang pelik. heeee~

anyway, aku cuma nak cakap yang aku benar2 sukakan muzik. muzik ni kadang2 buat aku lupa rasa duka kat realiti ni, mungkin pahit sangat apa yang aku lalui dan rasa, jadi ini cara aku melepaskan stress atau salah satu cara aku 'keluar' dari realiti yg tak best ni ke dunia yang aku cipta sendiri. Music is really something to me. tapi walaubagaimanapun, bila aku rasa aku jauh dengan Tuhan, aku bukak lagu Supplication atau Meditation, atau lagu2 keinsafan dari Sami Yusuf atau mana2 lagu yg memberi kesedaran la kan, tak pun aku bukak mp3 al-quran, paling bagus ialah baca Al-quran tu sendiri. tu yang terbaik sebenarnya. semoga Allah mengampunkan dosa2 yg aku buat selama  ni. :(

2 comments:

  1. same with me. saya pun suka muzik. muzik is my soul. chewahh. ehihi

    ReplyDelete
  2. @Amanina yeah, no music no life. xD

    ReplyDelete